DE BEVESTIGING VAN ROESTVRIJ STAAL

ALS REVOLUTIONAIR MATERIAAL VOOR DE KEUKEN: DE SNELKOKER.

1956 en 1957 zijn twee jaren die een kantelpunt betekenen voor de innovatie van het aanbod en voor de verkoopcijfers. De beroemde bodem "Thermoplan®", die tot in de jaren 2000 zal worden gebruikt, ziet het daglicht. Vertind ijzer behoort nu definitief tot het verleden met een volledige omschakeling naar roestvrij staal. Massimo Lagostina begrijpt dat het belangrijk is om nieuwe markten aan te boren, van de landen in Centraal-Europa tot Griekenland en Venezuela. En tijdens het daaropvolgende decennium komen ook Canada en Israël er nog bij. Er wordt meer in promotie geïnvesteerd en de slogan "Più sapore in metà tempo" (meer smaak in half zoveel tijd) luidt een product in dat de jaren daarna en de toekomst van het bedrijf verder zal bepalen: de snelkoker. Maar de reclamecampagne die het meest typerend is gebleken voor de Italianen, was die van Osvaldo Cavandoli in 1969. La Linea, een van de populairste spots, zette een eigenaardig "omino" (personage) centraal, eentje dat voortdurend kloeg en mopperde.


Image 1

De eerste snelkokers die vanaf 1960 op de markt kwamen.

Image 2

Binnenzicht op een nieuwe productieafdeling Vasellame, vanaf 1964.

Image 3

Binnenzicht op een nieuwe productieafdeling Vasellame, vanaf 1964.

Image 4

Stappen in het productieproces van de eerste Thermoplan-bodem, gebruikmakend van de Alfin-methode – 1956

Image 5

Emblematische foto van de eerste opruimcampagne van potten en pannen van aluminium, getrokken op de binnenplaats van de winkel Caudano in Turijn

Image 6

Reclame voor de winkel Caudano in Turijn naar aanleiding van de opruimcampagne van potten en pannen van aluminium.

Image 7

Binnenbladzijden van de folder «La pubblicità Lagostina vi aiuta a vendere» (reclame van Lagostina helpt u om te verkopen) waarin het bedrijf de verschillende manieren van reclame overloopt die het eind van de jaren vijftig gebruikt.

Image 8

Scènes van een televisiespot uit de jaren zestig die toont hoe de snelkoker moet worden gebruikt.

Image 9

Advertentie voor de lijn Moon Line, met de slogan "Una pentola Lagostina si fa pubblicità da sola, basta guardarla" (een kookpot van Lagostina is al reclame op zichzelf, het volstaat om ernaar te kijken). 

(jaar 1967)

Image 10

Technisch ontwerp van de axonometrische kuip van de snelkoker, bedoeld voor het buitenland en verkocht onder de naam High Equipment, want voorzien van een speciaal ventiel en een rooster. 1965

Image 11

Automatische Rovetta-gietlijn, geplaatst in 1972.

Image 12

Stap waarin de thermo-diffusiebodem door lassolderen wordt geplaatst

Image 13

Folder voor het bestek van de lijn Oneida, dat wordt geproduceerd in de Verenigde Staten en enkel door Lagostina in Italië en Europa wordt verdeeld.